Monday 24 March 2014

Kepada Amalina






















Bismillah.

Kepada Amalina
yang dirahmati Allah.


Saya doakan Amalina
dideraskan rezeki yang berkat
serta tiada habisnya seperti
makhluk Allah yang sentiasa
mengelilingi Kaabah, sentiasa
dalam keampunan dan peroleh
rahmat-Nya.

Aamiin ya Rabb.

Amalina, adakalanya kita sering
melakukan dosa yang sama.

Walau tahu dan sedar itu adalah
dosa, kita tetap lakukan. Nafsu
yang merentasi iman membuat
kita kalah dalam bermujahadah.

Suatu saat, Allah beri kita sapaan.
Sapaan yang buat kita tangisi
dosa itu. Namun, kita tetap buat lagi.
Terasa bersalah dengan Allah.

"Apakah Allah akan ampunkan
aku, walau kerap kali aku memohon
ampun, tetapi masih buat lagi?"

"Aku tak mampu berubah Allah.
Kau tolonglah aku berhijrah
mendekatkan diri dengan-Mu.
Aku lemah Allah."

Andai dulu kita ahli tahajud,
suatu saat kita jadi ahli tinggal
tahajud.

Andai dulu kita soal awal waktu,
suatu saat kita jadi seorang
selalu lewatkan solat.

Andai dulu kita rajin baca Al Quran,
suatu saat kita jadi seorang
yang malas baca Al Quran
walau 1 ayat.

Andai dulu kita rajin bersedekah,
suatu saat kita jadi seorang yang
kedekut.

Amalina,

Hidayah dan Taufiq, Allah boleh
beri dalam masa kurang 1 saat,
dan tarik dalam masa kurang 1 saat.

Oleh sebab itu, andai kita beriman
kepada Allah dan hari akhirat,
berkatalah baik atau diam.

Boleh jadi, di saat ini, kita adalah
orang yang rajin bertahajud.
Tetapi saat yang lain, Allah buat
kita jadi ahli tinggal tahajud.

Boleh jadi, di saat ini, kita adalah
orang yang tidak menutup aurat.

Tetapi saat yang lain, Allah buat
kita jadi orang yang paling
sempurna penutupan auratnya.

Katakanlah (wahai Muhammad):

"Wahai hamba-hambaKu yang
telah melampaui batas terhadap
diri mereka sendiri (dengan
perbuatan-perbuatan maksiat),

janganlah kamu berputus asa dari
rahmat Allah, kerana sesungguhnya
Allah mengampunkan segala dosa
sesungguhnya Dialah jua Yang Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Surah Az Zumar: 53)

"Seluas-luas pintu di dalam Islam
adalah pintu taubat."

Allah menyatakan : "Wahai hambaku,
jika dosamu itu sampai ke langit,
kemudian engkau beristigfar,
engkau pohon keampunan daripada-Ku,
Aku ampunkan engkau Aku tidak peduli"

Tercoret satu kisah ...

Seorang hamba Allah ini melakukan
maksiat. Dia ingin bertaubat dan
ingin terus bermujahadah untuk
tidak mengulangi perbuatan
maksiatnya lagi.

Sedang dia bermujahadah,
dia tergelincir.

Kata Allah : Hamba-Ku itu tahu
dia ada Tuhan yang boleh ampunkan
dosanya, dan bertindak padanya,
Aku ampun dia."

Kemudian dia duduk beberapa lama,
bertaubat sungguh-sungguh, kemudian
tidak tahu bagaimana dia tergelincir lagi.

Hamba Allah berkata : Wahai Tuhan,
aku telah buat dosa lagi,
ampunkanlah daku.

Allah berkata : Hambaku itu tahu
bahawasanya baginya ada Tuhan
yang boleh mengampunkan dosanya,
dan bertindak padanya,
Aku ampun dia."

Selagi mana dia ikhlas untuk
bertaubat, dia tergelincir lagi.

Allah berkata : Sesungguhnya
hambaku itu tahu dia ada Tuhan
yang boleh ampunkan dosanya
dan bertindak padanya,
Aku ampun dia."

Refleksi: Jangan pernah mengalah
untuk menyerah kepada Allah,
walau berkali-kali menjauh dari-Nya.

Astagfirullah.

No comments:

Post a Comment

Bertindak Hari Ini Segera: Start Investing

Assalamualaikum semua Salam 16 Ramadhan.  Hari ini saya ingin kongsikan sedikit penulisan untuk dikongsi kepada kawan2 semua, dan kita sedia...