Saturday 27 January 2024

Bertindak Hari Ini Segera: Start Investing

Assalamualaikum semua

Salam 16 Ramadhan. 

Hari ini saya ingin kongsikan sedikit penulisan untuk dikongsi kepada kawan2 semua, dan kita sedia maklum di kalangan kita semua mungkin yg sedang struggle. Atau pun telah melepasi tahap2 struggle.

So dari pembacaan ilmiah dan bukan ilmiah yang terdiri dari macam2- ... Benarkan saya membuat kesimpulan dan finding. Saya boleh simpulkan satu perkara saja jika kita tergolong dalam golongan yang struggle, terutamanya golongan yang struggle kewangan.

biasanya orang yang struggle ni dia tak perasan satu konsep dan konsepnya adalah seperti dibawah. Baca betul2

orang miskin - ada duit dia belanja
orang pertengahan - ada duit dia simpan
orang kaya - ada duit dia invest

ini je bezanya. Semua orang kaya satu ketika dulu, struggle juga, diorang pun xde duit juga. Tapi setiap kali dia dapat duit, dia invest
Di mana orang yang di tahap baik pada hari ini- suatu ketika dulu juga berusaha sedaya upaya untuk capai tahap kesenangan hari ini. 
dia memang agresif bab invest sebab dia nak sebanyak mungkin duit dia bekerja untuk dia. Setelah duit dia bekerja untuk dia, dia dapat pendapatan.

pendapatan yang dia dapat dari investment dia lah yang dia belanjakan. Tapi disebabkan dia mmg selalu invest, dia tidak belanjakan semua duit yg dia dapat hasil dari investment dia tu.

dia akan guna duit tu untuk besarkan lagi investment dia.. supaya income dari investment dia jadi lagi besar dan lagi besar.

jika kita semua nak hidup senang dan tidak sempit... 10 tahun pertama dalam hidup professional kita, kita kena invest sebanyak mungkin pendapatan yang kita dapat.

kalau kita kerja, maka gaji kita kena laburkan ... berapa ratio dia? lagi besar ratio kita invest, lagi cepat kita hidup senang

lagi besar ratio kita belanja - lagi lama kita hidup sempit. 

so, kita tengok income kita.... berapa banyak kita belanja? berapa banyak kita simpan? berapa banyak kita labur?

kalau kita banyak belanja - kita akan miskin
kalau kita banyak simpan - kita akan hidup sedang-sedang
kalau kita banyak labur - kita akan hidup kaya raya tak lama lagi.

p/s: pelaburan ni adalah satu benda yang kita kena belajar dan jadi pandai juga. Sebab kalau tak belajar, kita tak akan melabur tapi sebaliknya kita akan MELEBUR.

so tengok balik future goal kita. Sebab akan datang semakin mahal. 

ada tak kita melabur?
kalau takde, eloklah bermula. lagi agresif lagi bagus.

#just sharing. 
#perkongsian. Ikhlas

Investment success doesn’t come from “buying good things,” but rather from “buying things well.”
― Howard Marks

No comments:

Post a Comment

Bertindak Hari Ini Segera: Start Investing

Assalamualaikum semua Salam 16 Ramadhan.  Hari ini saya ingin kongsikan sedikit penulisan untuk dikongsi kepada kawan2 semua, dan kita sedia...