Monday 13 June 2022

Hati2 Dengan Keluhuran Kebaikan Kita- Ada yang ambil kesempatan!

Berwaspadalah Bila Ruang Udara Dah Dibuka Untuk Mengembara

Jika anda sering melakukan perjalanan melalui udara, berhati-hati dengan jiran tempat duduk yang mesra dan terlebih ramah.

Seorang wanita yang agak berumur datang dan duduk di sebelah saya di dalam pesawat. Dia meminta saya membantunya memasukkan begnya ke dalam ruang bagasi atas. Tetapi seorang lelaki yang duduk di seberang dengan cepat datang. (Saya tidak terlalu tinggi dan ruang bagasi atas adalah sesuatu yang saya memang elakkan.)

Segera dia duduk dan memulakan perbualan. Dia sangat mesra dan bercakap dengan baik. Jadi kami berbual sepanjang penerbangan ke Dubai.

Tiba-tiba, apabila juruterbang mengumumkan bahawa kami sedang memulakan perjalanan ke DXB, kawan baik baru saya ni 'mengalami' sakit perut. Saya dengan hati yang baik, menekan butang pramugari, dan pramugari datang untuk menanyakan apa masalahnya. Saya memberitahu beliau tidak sihat.

Dan wanita ini, dia tiba-tiba mula memanggil saya sebagai 'my daughter'. Pramugari memberitahu saya bahawa tiada apa yang boleh mereka lakukan kecuali memberinya beberapa ubat penahan sakit dan tunggu sehingga kami mendarat. Juruterbang mengumumkan bahawa kami mengalami kecemasan perubatan di atas kapal dan menasihatkan kami semua untuk bertenang. Kawan baru saya menangis dan berpeluh gila. Dan dia enggan melepaskan tangan saya... semua orang menganggap kami mengenali antara satu sama lain.

Jadi kami mendarat di DXB dan lelaki yang sama yang membantu meletakkan bagasinya di ruang atas mengeluarkan bagasinya. Tetapi semasa dia mengeluarkan bagasi, dia menasihati saya supaya menjauhkan diri daripada wanita ini dan menjelaskan kepada kru kabin bahawa kami TIDAK pergi bersama.

Oleh itu, kru kabin datang dan bertanya kepada saya sama ada kami mempunyai pertalian persaudaraan, saya memberitahu mereka bahawa kami baru sahaja bertemu di dalam pesawat. Saya tidak mengenalinya langsung. Jadi kami mula berlepas dan semasa saya mengucapkan selamat tinggal dia terus merayu saya untuk membawa beg tangannya.

Saya sangat berbelah bagi... tetapi lelaki itu memandang ke dalam mata saya dan dengan tegas menggelengkan kepalanya. Dia memberikan saya nota yang memberitahu saya untuk membiarkan kru kabin mengendalikannya.

Jadi saya keluar dari pesawat dan meninggalkan 'kawan baru' saya untuk menunggu kerusi roda dan dikendalikan oleh kru kabin dan berasa sangat bersalah.

Semasa kami menunggu bagasi kami datang, saya mendengar kekecohan ini. 'Kawan baru' saya sedang berlari, cuba melarikan diri dari krew kabin, dan bangun dari kerusi roda! Dia meninggalkan pramugari dengan beg tangannya dan hanya berlari ke arah pintu keluar dengan baki bagasi tangannya! Nasib baik polis lapangan terbang lebih laju daripada dia. Mereka menangkapnya dan membawanya kembali dalam keadaan bergari.

Wanita ini mula memanggil saya.. my daughter... my daughter!.. bagaimana tergamak lakukan ini kepada dia..... baru saya tahu. Dia membawa d_a_d_a_h dan dia cuba mengaitkan saya!

Nasib baik bagi saya, lelaki yang membantunya membawa bagasinya tampil ke hadapan dan memberitahu polis lapangan terbang bahawa saya dan dia baru sahaja bertemu di dalam pesawat. Polis mengambil pasport saya dan memintanya mendedahkan nama penuh saya jika benar kami melancong bersama. Dengan izin Tuhan, saya tidak memberitahunya nama saya! Saya masih diminta untuk mengikut polis ke bilik kecil di mana saya disoal siasat secara terperinci. Di mana saya bertemu dengannya?... di mana saya board... di mana dia board. Dan lain-lain... Dan bagasi saya telah banyak diselongkar dan diperiksa untuk cap jari.

Mereka membersihkan semua bagasinya dan cap jari saya tidak ditemui di mana-mana pada bagasinya atau pada beg tangannya!

Saya dilepaskan dengan nasihat jangan sekali-kali menyentuh bagasi sesiapa sama ada dalam penerbangan atau di lapangan terbang. Jadi mulai hari itu, saya tidak kisah berapa banyak bagasi yang kamu ada, kamu akan uruskanlah sendiri. Saya tidak akan menawarkan kamu troli untuk meletakkan bagasi anda! Bagasi kamu... masalah kamu.... itu polisi saya. Dan jika kamu tidak dapat mencapai ruang atas, dan saya adalah orang yang terdekat, sila hubungi kru kabin!

Pengajaran untuk semua yang kerap mengembara menggunakan pesawat udara.

👉 
Sumber: Learning Petals via Malaysia Chinese News.

No comments:

Post a Comment

Bertindak Hari Ini Segera: Start Investing

Assalamualaikum semua Salam 16 Ramadhan.  Hari ini saya ingin kongsikan sedikit penulisan untuk dikongsi kepada kawan2 semua, dan kita sedia...